Osaamisen arviointi Siviksessä

Osaamisen arvioinnilla tarkoitetaan Siviksessä kouluttajan suorittamaa arviointia, jonka perusteella koulutuksen osaamistavoitteiden voidaan nähdä täyttyneen. Arviointi määritellään koulutuksen suunnitelmassa tai opintopisteytetyissä koulutusmalleissa arvioinnin kuvauksessa ja arviointikriteereissä. Arviointia toteutetaan erityisesti opintopisteytetyissä Koski-kelpoisissa koulutuksissa, joissa sen toteuttaminen on pakollista.

Siviksen arviointiohjeet tiivistetysti

  • Arviointiin liittyvät dokumentit säilytetään sovitulla tavalla koulutuksen jälkeen. 
  • Kaikille opintopisteytettyjen koulutusten osaamistavoitteille määritetään konkreettiset, tekemistä kuvaavat arviointikriteerit koulutuksen suunnitteluvaiheessa.
  • Opiskelijoille kerrotaan koulutuksen osaamistavoitteet ja niihin liittyvät arvioinnin tavat ja arviointikriteerit.
  • Opintopisteytetyissä koulutuksissa opiskelijoille kerrotaan Koski- ja Oma Opintopolku -palvelujen tiedonsiirtoon liittyvästä suostumuksenannosta.
  • Osaamisen arvioinnin suorittaa kouluttaja.
  • Arviointia toteutetaan koko koulutuksen ajan.
  • Arvioinnissa huomioidaan monipuoliset toteutustavat ja arviointi yhdistetään koulutuksenaikaisiin oppimisaktiviteetteihin.
  • Arviointia toteutetaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
  • Opiskelijalle kerrotaan perustelu, mikäli suoritusta ei voida hyväksyä.

Tutustu materiaaleihin

  • Lisää laatua koulutukseen

    Tarvitsetko tukea ja esimerkkejä osaamistavoitteiden muotoiluun, koulutussisältöjen määrittelyyn ja rajaamiseen sekä opintojen kuormittavuuden laskemiseen koulutuksen suunnittelijalle? Tämä opas auttaa!  

    • Arviointi
    • Järjestökoulutus
    • Koulutussuunnittelu
  • Pöydällä paperikasa, jota ihminen koskee.

    Koulutuksen suunnittelulomake

    Suunnittelulomakkeen avulla järjestökoulutuksen suunnittelija voi suunnitella oman koulutuksensa osaamistavoitelähtöisesti.

    • Järjestökoulutus
    • Koulutussuunnittelu
  • Henkilö tekee pöydän ääressä muistiinpanoja.

    Osaamisen arvioinnin ohjeet kouluttajalle

    Osaamisen arvioinnin ohjeista löytyvät Siviksen arvioinnin yleiset käytänteet ja arvioinnin ohjeet kouluttajalle.

    • Arviointi
    • Koulutuksen kehittäminen
    • Koulutussuunnittelu
    • Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • Neljä henkilöä istuu tietokoneen ääressä, ja yksi henkilö osoittaa tietokoneen näyttöä.

    Järjestötehtävään liittyvä osaamispolku

    Työkalu auttaa järjestön koulutustoiminnan kehittäjää pohtimaan järjestötehtävään tai -rooliin liittyvää osaamista tehtävänmittaisena kokonaisuutena.  

    • Järjestökoulutus
  • Kaksi henkilöä katsoo tietokoneen näyttöä yhdessä.

    Koulutuksen jatkuvan kehittämisen matka

    Infograafi kuvaa Opintokeskus Siviksen koulutuksen laadunkehittämisen viitekehystä.

    • Järjestökoulutus
    • Koulutuksen kehittäminen
  • Viisi henkilöä työskentelevät ja keskustelevat yhdessä.

    Osaamisen tasot ja kuvaavia verbejä

    Infograafi kuvaa järjestökoulutuksessa käytettävien osaamistavoitteiden muotoiluun sopivia verbejä.  

    • Järjestökoulutus
    • Koulutuksen kehittäminen
    • Koulutussuunnittelu

SivisNYT