7. Kertaus

Tässä osiossa kertaamme taloushallinnon jaksossa opittuja asioita ja testaamme, kuinka hyvin tunnet yhdistyksen taloushallinnon peruskäsitteitä. Tee seuraavat tehtävät ja arvioi osaamistasi.

Taloushallinnon vastuut ja tehtävät. Totta vai tarua?

  1. Työntekijät ovat vastuussa taloushallinnon vakaudesta.
  2. Hallituksen tulee varmistaa, että yhdistyksen taloutta valvotaan sisäisesti niin, että yhdistyksen varat ovat turvassa.
  3. Toiminnantarkastaja on riippumaton talousasiantuntija, joka tarkastaa yhdistyksen talouden ja hallinnon vuosittain.
  4. Toiminnantarkastaja on vastuussa, mikäli yhdistys ei täytä taloudellisia ja lainsäädännöllisiä velvoitteitaan.
  5. Rahastonhoitajan tulee raportoida hallitukselle säännöllisesti yhdistyksen taloudellisesta tilasta.

Tunnista taloushallinnon periaatteet

  1. Taloushallinnossa on neljä vaihetta: suunnittelu, kirjanpito, seuranta ja neljäs vaihe. Mikä se on?
  2. Suunnittelu ja budjetointi auttavat hallitusta ennakoimaan taloudellisia haasteita ja ehkäisevät siten mitä?
  3. Millä varmistetaan, että taloustiedot ovat ajan tasalla ja organisaation taloudellinen tilanne on helppo tarkistaa milloin tahansa?
  4. Miten hallitus voi varmistaa, että organisaation varat ovat turvassa?
  5. Toimiakseen läpinäkyvästi ja vastuullisesti organisaation kannattaa raportoida taloudestaan rahoittajille ja kenelle muille? Valitse yksi.

Tunnista talouden seurannan ja valvonnan oikeat keinot

  1. Valitse talouden seurannan ja valvonnan oikeat keinot.

Ovatko taloushallinnon periaatteet hallussa?

  1. Mitkä tulot yhdistyksen tulee kirjata ja arkistoida raportointia varten?
  2. Tase listaa
  3. Virallinen tuloslaskelma sisältää
  4. Mitä vertailutiedot sisältävät?
  5. Vastuutehtävien hajauttaminen tarkoittaa

Yhteenveto 

Asianmukainen taloudenhoito on yksi yhdistyksen hallituksen tärkeimmistä tehtävistä. Huonon taloudenhoidon seurauksien korjaaminen vie aikaa ja voi pahimmillaan vahingoittaa yhdistyksen välejä rahoittajiin ja jäseniin. Yhdistys turvaa omaisuutensa varmistamalla, että sillä on voimassa lakien ja sääntöjen mukaiset taloushallinnon toimintatavat ja että niitä noudatetaan. Tämä vaatii taloushallinnon perusteiden osaamista kaikilta hallituksen jäseniltä.

Hyvällä kirjanpidolla ja raportoinnilla yhdistyksessä huolehditaan, että hallituksella on päätöksiä tehtäessä tarkin mahdollinen tieto talouden tilasta. Hoitamalla taloutensa hyvin yhdistys myös varmistaa sidosryhmien, kuten rahoittajien, viranomaisten ja edunsaajien luottamuksen.