3. Mitkä ovat sidosryhmänne?

Tässä osiossa perehdymme siihen, mitä ovat yhdistyksen sidosryhmät ja miten ne tunnistetaan ja määritellään tarkemmin.

Yhdistyksen sidosryhmät

Onnistuneen viestinnän tärkeä osatekijä on ymmärrys ihmisistä, joiden kanssa halutaan olla vuorovaikutuksessa. On myös tärkeää muistaa, että kohderyhmät ovat keskenään erilaisia. Ihmiset reagoivat parhaiten viesteihin, joissa otetaan huomioon heidän kiinnostuksensa kohteet, asenteet ja uskomukset ja käytetään samanlaista kieltä kuin he itse käyttävät.

Yhdistyksen viestinnän kohderyhmiä ovat ne ihmiset tai ihmisryhmät, joihin yhdistys haluaa vaikuttaa. Yhdistyksen sidosryhmiä ovat henkilöryhmiä tai organisaatioita, joiden kanssa yhdistys on tehnyt tai aikoo tehdä yhteistyötä.

Sidosryhmä tarkoittaa tahoa, joka on kiinnostunut yhdistyksestäsi ja jolla on mahdollisuus vaikuttaa siihen – tai johon yhdistyksesi voi vaikuttaa. Sidosryhmä voi olla yksittäinen ihminen, organisaatio, rahoittajataho, viranomainen tai yhteisö. Tyypillisiä yhdistyksen sidosryhmiä ovat:

  • vapaaehtoiset
  • edunsaajat eli palveluiden käyttäjät tai ihmiset, jotka hyötyvät yhdistyksen toiminnasta
  • lahjoittajat
  • rahoittajat kuten säätiöt, kunnat, ministeriöt sekä valtion virastot ja laitokset
  • paikalliset, alueelliset ja valtakunnalliset viranomaiset.

Sidosryhmien viestintätarpeet

Jokainen sidosryhmä on vuorovaikutuksessa yhdistyksesi kanssa eri syistä, ja jokaisella on sille omat erityiset tarpeensa. Yhtä lailla yhdistyksellä voi olla erilaista viestittävää jokaiselle sidosryhmälleen.

Jotta sidosryhmäsuhde toimisi, viestinnän tulee olla kaksisuuntaista ja vuorovaikutukseen pitää panostaa. Sidosryhmien palautetta ja viestejä kannattaa kuunnella, koska niiden avulla opit tuntemaan eri ryhmien tarpeita ja toiveita sekä löytämään hyviä vuorovaikutuksen tapoja juuri kyseisen ryhmän kanssa.

Palautetta saa usein epämuodollisesti henkilökohtaisten yhteydenottojen ja sosiaalisen median välityksellä, mutta sitä kannattaa kerätä myös järjestelmällisesti kyselylomakkeiden, ryhmähaastattelujen ja keskustelujen avulla. On tärkeää, että yhdistyksellä on selkeä käytäntö palautteen keräämiseen ja käsittelyyn. Esimerkiksi palautteelle omistettu sähköpostiosoite, kuten palaute@yhdistys.fi, on usein tarkoituksenmukainen, kunhan sitä seurataan säännöllisesti.

Sidosryhmäviestinnästä tehdyt havainnot kannattaa kirjata muistiin sidosryhmäprofiiliin.

Sidosryhmäprofiilit

Viestintäsuunnitelmaan kannattaa sisällyttää tarkempi kuvaus eli profiili jokaisesta keskeisestä sidosryhmästä. Kirjoita muistiin, mitä haluat eri sidosryhmien tietävän, tekevän ja uskovan. Laadi ydinviestit eri ryhmille ja muista sisällyttää niihin kehotuksia toimintaan eli ohjeita tai pyyntöjä, jotka saavat viestin vastaanottajan toimimaan välittömästi. Toimintakehotteita ovat esimerkiksi “Varaa lippusi tänään!”, “Tilaa uutiskirjeemme!” tai “Tue hankettamme!”

Kun laadit sidosryhmäprofiileja, ota huomioon seuraavat tekijät:

  • ikä ja sukupuoli
  • maantieteellinen sijainti
  • suhteenne sidosryhmään
  • mitä ryhmä tarvitsee tai haluaa yhdistykseltänne
  • mitä haluatte ryhmän tietävän, tekevän tai uskovan.

Tärkeimmät viestintäkanavat

Mikä on tehokkain tapa saada viestinne läpi eri kohderyhmille? Ennen kuin valitsette yhdistyksenne viestintäkanavat, pohtikaa seuraavia asioita:

Pohdittavaa kanavien valinnassa

  • Mitkä ovat eri sidosryhmien mieluisimmat viestintäkanavat?
  • Onko yhdistyksessäsi osaamista ja resursseja eri kanavien tehokkaaseen käyttöön?
  • Mitä eri kanavien käyttö maksaa? (Esimerkiksi televisiomainos voisi olla tehokas, mutta se on myös todella kallis).

Mahdollisia viestintäkanavia

  • Jäsenlehti
  • Uutiskirje ja sähköposti
  • Verkkosivut
  • Facebook, Instagram ja muut sosiaaliset mediat
  • WhatsApp-ryhmät

Tapausesimerkki: Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivän sidosryhmien kartoitus

Kyläyhdistys on luonut profiilit sidosryhmistään. Näillä kaikilla sidosryhmillä on jokin rooli perhepäivän onnistumisessa:

  • Paikalliset perheet
  • Vapaaehtoiset
  • Paikalliset yritykset
  • Paikallismedia

Järjestelyt

Jotta perhepäivä onnistuu, Kyyhkylän kyläyhdistyksen täytyy houkutella paikalliset perheet osallistumaan tapahtumaan. Vapaaehtoistoimijoita tarvitaan avuksi tapahtuman toteutukseen. Paikallisilta yrityksiltä pyydetään pieniä lahjoituksia. Paikallismedian apua tarvitaan kasvattamaan laajemman yleisön tietoisuutta Kyyhkylän kyläyhdistyksen toiminnasta.

Sidosryhmätapaaminen

Ymmärtääkseen paremmin sidosryhmien tarpeita ja sitä, millaista viestintää he toivoisivat, kyläyhdistys päätti järjestää sidosryhmätapaamisen kolmen vapaaehtoisen voimin. Tapaamiseen kutsuttiin edustajia jokaisesta sidosryhmästä ja paikalle saapui muutamia paikallisia asukkaita ja yritysten edustajia. Tavoitteena oli selvittää keskustelemalla, mitä osallistujat jo tiesivät kyläyhdistyksestä, mitä he toivovat perhepäivältä ja millä tavoilla he voisivat osallistua sen toteuttamiseen. Vapaaehtoiset myös kysyivät osallistujilta, mistä he yleensä löysivät tietoa paikallisista tapahtumista ja millaista tietoa he kaipasivat perhepäivästä.

Havainnot

Valmistelutapaaminen avasi yhdistyksen vapaaehtoisten silmiä. Kävi ilmi, ettei yhdistyksen tavoitteita ja toimintaa tunnettu ollenkaan niin hyvin kuin yhdistyksessä oli kuviteltu. Vapaaehtoiset saivat myös kuulla, että suurin osa paikallisista ihmisistä suhtautui hyvin myönteisesti perhepäivään ja tulisi pyydettäessä mielellään avuksi.

Viestinnän suunnittelu

Yhdistys päätti käydä tulevana syksynä vuoropuhelua paikallisyhteisön kanssa käyttäen esimerkiksi ryhmähaastattelua ja kyselylomaketta. Tämä auttaisi yhdistystä laatimaan laajemman viestintäsuunnitelman, jossa huomioitaisiin paremmin sidosryhmien tarpeet.


Testaa tietosi! Perhepäivän kohderyhmien viestintäkanavat.

Mitkä seuraavista viestintäkanavista sopivat parhaiten tapahtuman markkinointiin eri kohderyhmille?  Valitse mielestäsi oikeat vaihtoehdot. Huomaa, että hyviä kanavia on useita.

  1. Paikalliset perheet
  2. Vapaaehtoiset
  3. Paikalliset yritykset

Yhteenveto

Sidosryhmien tunnistaminen ja profilointi on tärkeä vaihe viestinnän suunnittelussa. Tutustu keskeisimpiin ihmisiin tai ryhmiin, joille haluat viestiä, ja kartoita heidän tarpeensa. Määrittele, mitä haluat jokaisen ryhmän tietävän, tekevän ja uskovan. Nimeä sitten parhaat viestintäkanavat, joiden kautta tavoitat kohderyhmäsi.