4. Mitkä ovat yhdistyksenne ydinviestit?
Tässä osiossa tutustumme siihen, mitä tarkoittaa ydinviesti ja miten ydinviestejä rakennetaan eri kohderyhmille.
Ydinviestin määritelmä
Kun toiminnan tavoitteet ja kohderyhmät ovat selvillä, on aika muotoilla ydinviestit. Ydinviestit selventävät merkityksiä ja saavat aikaan toimintaa. Ydinviesti on yksinkertaisesti se pääasia, jonka haluatte kohderyhmänne kuulevan, ymmärtävän ja muistavan.
Tehokkaan ydinviestin osat
Tehokas ydinviesti on lyhyt, ytimekäs, muistiin jäävä ja puhutteleva. Kun luot ydinviestiä, keskity näihin kolmeen elementtiin:
- Aihe – mikä on oleellisin tieto, jonka haluat viestiä?
- Tunne – millaisen tunnetilan haluat herättää viestin vastaanottajassa?
- Toiminta – mitä haluat viestin saajan tekevän luettuaan viestin?
Tieto kaipaa aina rinnalleen tunnetta, joka saa ihmisissä aikaan halun toimia. Jokaisessa ydinviestissä tulisi siis kertoa selkeästi, mistä on kysymys, herättää jokin tunnetila ja antaa selkeä kehotus toimintaan.
Visuaalisuus osana ydinviestejä
Yhä useampi viestintäkanava perustuu visuaaliseen viestintään eli kuviin, videoihin ja graafisiin elementteihin. Tällä hetkellä sosiaalisen median suosituimmissa sovelluksissa YouTubessa, Instagramissa ja Facebookissa visuaalisuus on keskeinen osa sisältöä.
Kun pohdit ydinviestejä, käytä siis aikaa myös sopivien kuvien valintaan. Niiden avulla voi viestiä tärkeästä sisällöstä, tunnetiloista ja toiminnasta.
Logon luominen ja yhdistyksesi toimintaa esittelevien hyvälaatuisten valokuvien ja videoiden tuottaminen saattaa vaatia taloudellisia panostuksia. Jos yhdistykselläsi ei ole tähän resursseja, kannattaa harkita, löytäisittekö vapaaehtoistoimijan, jolla olisi riittävät taidot tuottaa visuaalista materiaalia.
Testaa tietosi! Ydinviestien kohderyhmät.
Mikä on kunkin Kyyhkylän kyläyhdistyksen ydinviestin kohderyhmä? Valitse mielestäsi oikea vaihtoehto.
Yhteenveto
Ydinviestit ovat tärkeimmät asiat, jotka haluat kohderyhmiesi ymmärtävän ja muistavan. On tärkeää luoda erilliset ydinviestit jokaiselle sidosryhmälle. Ydinviestien tulee olla lyhyitä, ytimekkäitä, helposti muistiin jääviä ja sidosryhmälle oleellisia. Ihmiset tekevät päätöksiä tunteidensa pohjalta. Hyvässä ydinviestissä onkin kolme osaa: aihe, vetoaminen tunteisiin ja kehotus toimintaan.