4. Mitkä ovat yhdistyksenne ydinviestit?

Tässä osiossa tutustumme siihen, mitä tarkoittaa ydinviesti ja miten ydinviestejä rakennetaan eri kohderyhmille.

Ydinviestin määritelmä

Kun toiminnan tavoitteet ja kohderyhmät ovat selvillä, on aika muotoilla ydinviestit. Ydinviestit selventävät merkityksiä ja saavat aikaan toimintaa. Ydinviesti on yksinkertaisesti se pääasia, jonka haluatte kohderyhmänne kuulevan, ymmärtävän ja muistavan.

Tapausesimerkki: Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivän ydinviestit

Kyyhkylän kyläyhdistys on määritellyt perhepäivän onnistumista ajatellen tärkeimmät sidosryhmät. Seuraava askel on luoda ydinviestit jokaiselle sidosryhmälle. Jotta kyläyhdistys saa eri kohderyhmät toimimaan, sen viestintätiimin täytyy pohtia, millainen viesti vetoaa kuhunkin ryhmään.

Paikalliset perheet

Tapahtumaa markkinoidaan paikallisille perheille hauskana yhteisenä toimintamuotona ja mahdollisuutena tutustua naapureihin.

Vapaaehtoiset

Vapaaehtoistehtäviä markkinoidaan mahdollisuutena kasvattaa kylän yhteishenkeä ja tehdä jotakin mielekästä yhteiseksi hyväksi. Vapaaehtoisille kerrotaan myös tilaisuudesta kehittää omaa osaamistaan ja tavata uusia ihmisiä.

Paikalliset yritykset

Paikallisilta yrittäjiltä pyydetään pieniä lahjoituksia. Tapahtumaa markkinoidaan mahdollisuutena vahvistaa suhdetta asukkaiden kanssa, jotta nämä käyttäisivät jatkossakin yritysten palveluja.

Paikallinen media

Paikallinen media kutsutaan tekemään lämminhenkistä ja yhteisöllistä juttua iloisesta perhetapahtumasta.


Tehokkaan ydinviestin osat

Tehokas ydinviesti on lyhyt, ytimekäs, muistiin jäävä ja puhutteleva. Kun luot ydinviestiä, keskity näihin kolmeen elementtiin:

  • Aihe – mikä on oleellisin tieto, jonka haluat viestiä?
  • Tunne – millaisen tunnetilan haluat herättää viestin vastaanottajassa?
  • Toiminta – mitä haluat viestin saajan tekevän luettuaan viestin?

Tieto kaipaa aina rinnalleen tunnetta, joka saa ihmisissä aikaan halun toimia. Jokaisessa ydinviestissä tulisi siis kertoa selkeästi, mistä on kysymys, herättää jokin tunnetila ja antaa selkeä kehotus toimintaan.

Visuaalisuus osana ydinviestejä

Yhä useampi viestintäkanava perustuu visuaaliseen viestintään eli kuviin, videoihin ja graafisiin elementteihin. Tällä hetkellä sosiaalisen median suosituimmissa sovelluksissa YouTubessa, Instagramissa ja Facebookissa visuaalisuus on keskeinen osa sisältöä.

Kun pohdit ydinviestejä, käytä siis aikaa myös sopivien kuvien valintaan. Niiden avulla voi viestiä tärkeästä sisällöstä, tunnetiloista ja toiminnasta.

Logon luominen ja yhdistyksesi toimintaa esittelevien hyvälaatuisten valokuvien ja videoiden tuottaminen saattaa vaatia taloudellisia panostuksia. Jos yhdistykselläsi ei ole tähän resursseja, kannattaa harkita, löytäisittekö vapaaehtoistoimijan, jolla olisi riittävät taidot tuottaa visuaalista materiaalia.

Tapausesimerkki: Kyyhkylän kyläyhdistyksen valmiit ydinviestit

Kyläyhdistyksen perhepäivän valmiit ydinviestit näyttivät tältä:

  • Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä tarjoaa hupia lapsille ja aikuisille. Ota muksut mukaan ja tule hörppäämään kupponen kahvia naapureiden kanssa. Hanki lippusi jo tänään!
  • Tarvitsemme kiireesti vapaaehtoisia perhepäivään! Tule rakentamaan kylän yhteishenkeä ja ilmoittaudu vapaaehtoiseksi.
  • Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä tarvitsee tukeasi! Osoita Kyyhkylän asukkaille, että olet mukana, ja tee pieni lahjoitus, jolla mahdollistat hauskan tapahtuman toteutumisen.
  • Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä on kylän suurin kesätapahtuma. Kikatusta, pomppulinnoja, mahtava pussijuoksukilpailu ja jopa jokunen käärme! Tartu tilaisuuteen ja tule seuraamaan kesän suurinta paikallistapahtumaa!

Testaa tietosi! Ydinviestien kohderyhmät.

Mikä on kunkin Kyyhkylän kyläyhdistyksen ydinviestin kohderyhmä? Valitse mielestäsi oikea vaihtoehto.

  1. Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä tarjoaa hupia lapsille ja aikuisille. Ota muksut mukaan ja tule hörppäämään kupponen kahvia naapureiden kanssa. Hanki lippusi jo tänään!
  2. Tarvitsemme kiireesti vapaaehtoisia perhepäivään! Tule rakentamaan kylän yhteishenkeä ja ilmoittaudu vapaaehtoiseksi.
  3. Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä tarvitsee tukeasi! Osoita Kyyhkylän asukkaille, että olet mukana, ja tee pieni lahjoitus, jolla mahdollistat hauskan tapahtuman toteutumisen.
  4. Kyyhkylän kyläyhdistyksen perhepäivä on kylän suurin kesätapahtuma. Kikatusta, pomppulinnoja, mahtava pussijuoksukilpailu ja jopa jokunen käärme! Tartu tilaisuuteen ja tule seuraamaan kesän suurinta paikallistapahtumaa!

Yhteenveto

Ydinviestit ovat tärkeimmät asiat, jotka haluat kohderyhmiesi ymmärtävän ja muistavan. On tärkeää luoda erilliset ydinviestit jokaiselle sidosryhmälle. Ydinviestien tulee olla lyhyitä, ytimekkäitä, helposti muistiin jääviä ja sidosryhmälle oleellisia. Ihmiset tekevät päätöksiä tunteidensa pohjalta. Hyvässä ydinviestissä onkin kolme osaa: aihe, vetoaminen tunteisiin ja kehotus toimintaan.