5. Kertaus

Tässä osiossa kertaamme viestinnän jaksossa opittuja asioita ja testaamme, kuinka hyvin tunnet yhdistyksen viestinnän peruskäsitteitä. Tee seuraavat tehtävät ja arvioi osaamistasi.

Totta vai tarua? Viestinnän merkitys

  1. Viestintä on ylellisyyttä, johon useimpien yhdistysten ei tarvitse käyttää aikaa ja vaivaa.
  2. Viestinnän suunnitelmien ja linjausten tulee olla yhteneväisiä yhdistyksen arvojen, vision ja mission kanssa.
  3. Luottamusjohdolla on viime kädessä vastuu sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.
  4. Tehokasta viestintää voi toteuttaa tilanteen mukaan improvisoiden.
  5. Selkeä käytäntö palautteen keräämiseen ja käsittelyyn on olennainen osa viestinnän kokonaisuutta.

Viestinnän käsitteiden määrittely

  1. Sisäinen viestintä
  2. Ulkoinen viestintä
  3. Läpinäkyvyys
  4. Viestintäsuunnitelma
  5. Kohderyhmä
  6. Ydinviesti
  7. Sidosryhmä

Viestinnän suunnittelu

  1. Mitä viestinnälle on asetettava aivan ensimmäiseksi?
  2. Mikä ryhmä tietyllä ydinviestillä halutaan tavoittaa?
  3. Mikä on tärkeä valita oikein yleisön tavoittamiseksi?
  4. Jokaisella kohderyhmällä on erilaiset tarpeet, resurssit ja mieltymykset. Jos pyrit ymmärtämään näitä, on todennäköisempää, että mikä tavoittaa heidät?

Onko viestissä kehotus toimintaan?

  1. “Tilaa uutiskirjeemme, niin saat lisää tietoa.”
  2. “Tämä on yhdistyksellemme mahtava tilaisuus päästä tutustumaan sinuun.”
  3. “Alueemme historia on kiehtova.”
  4. “Maksuton esitys kotiseutumme kiehtovasta historiasta. Tule mukaan ensi tiistaina!”
  5. “Varaa lippusi vuosijuhlaamme tänään!”
  6. “Järjestämme jokavuotista kevätsiivousta – kiirettä pitää!”
  7. “Tule vapaaehtoiseksi ja tee kylästämme mukavampi paikka olla ja elää.”

Yhteenveto

Tuloksellinen viestintä – sekä sisäinen että ulkoinen – on avainasemassa, kun toteutetaan yhdistyksen missiota. Itse asiassa viestintä on niin tärkeä osa kaikkia yhdistyksen toimintoja, että sen huolellinen johtaminen ja suunnittelu voivat olla todellisia haasteita.

Tämän vuoksi on tärkeää, että yhdistyksen luottamusjohto ymmärtää, miten suuri merkitys ja arvo hyvällä viestinnällä on, ja antaa sille sen tarvitsemat voimavarat ja ajan. Tästä voi aloittaa: kannattaa varmistaa, että yhdistyksessä noudatetaan hyvän viestinnän periaatteita ja että kaikki viestinnän tavoitteet ovat yhteneväiset yhdistyksen arvojen, vision ja mission kanssa.